لامپ فیلامنتی ادیسونی چیست؟
لامپ فیلامنتی ادیسونی چیست؟

لامپ فیلامنتی یا ادیسونی نمونه ای از لامپ های  ال ای دی است که با تلفیق تکنولوژی مدرن و قدیمی ساخته شده است که ظاهری شبیه به لامپ های حبابی رشته ای قدیمی دارد اما با استفاده نوعی از ال ای دی، نور را با مصرف انرژی بهینه تولید می کنند.

لامپ فیلامنتی به دلیل ظاهر خاص، طراحی زیبا و متنوع، استفاده آنها جهت نورپردازی فضا در بین افراد و به خصوص طراحان داخلی افزایش یافته است، با استفاده از این منابع نور زیبا که می توانید محیط منزل یا محل کار خود را دگرگون کنید.

به احتمال زیاد تاکنون نمونه های بیشماری از آنها را در تصاویر نورپردازی یا طراحی دکوراسیون موجود در اینترنت، کافی شاپ ها، رستوران ها و … دیده و متوجه تاثیر بسیار زیاد این محصول و نوردهی ویژه آن با توجه به میزان روشنایی ۲۰۰ لومنی شده اید، میزان نور لامپ های فیلامنتی باعث آزار چشم نمی شوند.

رشته های فیلامنت به کار رفته در این نوع لامپ ها معمولاً با دمای بسیار بالای رنگ ۲۲۰۰k ساخته می شوند و به این دلیل که لامپ های رشته ای قدیمی را تداعی گر باشند. لامپ‌های ادیسونی معمولا طول عمر کمتری نسبت به لامپ های ال ای دی دارند (۱۵۰۰۰ ساعت) اما با این حال این میزان در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای قدیمی (۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت) طول عمر بیشتری محسوب می شود.

لامپ فیلامنتی حدود  ۸۵ درصد  کمتر از لامپ رشته ای معادل، برق مصرف می کند. به عنوان مثال لامپ فیلامنتی ال ای دی شمعی ۴ وات، می تواند معادل یک لامپ رشته ای شمعی ۶۰ وات نور ساطع کند.

رشته‌های فیلامنت پیچیده شده با اشکال مختلف باعث شده است تا بیننده بطور ناخودآگاه خیره حباب زیبا و فیلامنت‌های جذاب این محصول گردد.

تاریخچه لامپ ادیسونی

لامپ‌ رشته ای کربنی اولین لامپ هایی بودند که در سال ۱۸۸۲ وارد بازار و در اختیار عموم قرار گرفتند. در سال ۱۹۰۴، رشته های تنگستن به دلیل کارآمدی بهتر و طولانی تر جایگزین رشته های کربن شدند. استفاده از گاز خنثی به جداره شیشه ای لامپ باعث بهبود روشنایی و همچنین افزایش طول عمر آنها شد.  این لامپ ها جهت تولید نور کافی، نیاز به استفاده از فیلامنت طولانی داشتند و تا زمانی که رشته های تنگستن به طور موثری تولید می شدند، نسل این لامپ ها نیز باقی ماند.

اما فیلامنت رشته ای هیچ گاه به طور کامل منسوخ نشد و ۵۰ سال پس از آن، مجدداً طرح های بهتری از لامپ های Edison-style و یا لامپ های vintage به بازار عرضه شدند. در دهه ۸۰ میلادی تولید لامپ های آنتیک  توسط  فرانتس رزنتسوایگ آغاز شد. او پس از تماشای عملیات نجات، تولید و فروش لامپهای vintage-style را آغاز کرد. این محصولات تا سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی زمانی که قانون جدید استقلال و امنیت انرژی EISA، استفاده از لامپ های پرمصرف را ممنوع اعلام کرد توانست به فروش خود ادامه دهد. پس از آن مردم از لامپ کم مصرف استفاده کردند. اما در آن زمان به دلیل تقاضای زیاد لامپ های Edison-style در لیست ممنوعیت قرار نگرفتند اما وارد در لیست نورپردازی تخصصی شدند و به عنوان لامپ دکوری یا لامپ دکوراتیو به بقای خود ادامه دادند.

با طراحی لامپ ادیسونی مدرن با همان رنگ نور و همان شکل لامپ های محبوب vintage اما با توان مصرفی کمتر تولید شدند. این لامپ ها معمولاً همان سبک ظاهری گلابی شکل لامپ های قدیمی را حفظ می کنند. تمایل به بازتولید کارآمدتر لامپ های ادیسونی با توان مصرفی کمتر از آن، باعث تولید لامپهای فیلامنتی ال ای دی شد که ظاهر فیلامنت های توزیع نور را در حباب شیشه ای شبیه سازی میکند. لامپ فیلامنتی ال ای دی که امروزه تولید می شود مصرف انرژی و حرارت کمتری دارند.