لامپ مادون قرمز چیست؟ کاربرد و ویژگی ها
لامپ مادون قرمز چیست؟ کاربرد و ویژگی ها

لامپ مادون قرمز چیست؟

لامپ مادون قرمز که با نام اینفرارد و IR نیز شناخته می شوند، دستگاه های الکتریکی هستند که اشعه مادون قرمز را منتشر می کنند. و از حرارت تابشی آنها، معمولا برای فرایندهای صنعتی، گرمایش ساختمان، گرمایش حیوانات خانگی، مرغداری ها و قفس ها نگهداری طیور (به عنوان مادر مصنوعی) و برای درمان انسانی استفاده می شود.

همچنین از پرتو مادون قرمز در برخی از ابزار علمی و صنعتی برای تجزیه شیمیایی مایعات و گاز استفاده می شود؛ برای مثال، دی اکسید گوگرد آلاینده هوا می تواند با استفاده از ویژگی های جذب، مادون قرمز آن اندازه گیری شود.

کاربرد لامپ مادون قرمز IR

امروزه لامپ های حرارتی مخصوصی برای تولید نور مادون قرمز طراحی شده اند و بسیاری از آنها دارای فیلترهای قرمز رنگی هستند که تمام نورهایی که در طیف قرمز تا مادون قرمز نیست، را مسدود کند. این نور به گرما تبدیل شده و باعث افزایش اشعه مادون قرمز می شود.

نور ماورا بنفش اثرات مخربی بر روی بافت ها و سلول های بدن دارد، ولی نور مادون قرمز به سلول های بدن کمک میکند تا خود را ترمیم کنند. این نور همچنین باعث بهتر شدن عملکرد گردش خون در بدن، تکسین درد و همچینین ترمیم سریع تر بافت های عمیق تر نیز می گردد.

 

لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی

لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی

 

خاصیت آرام بخش و گرم کنندگی لامپ مادون قرمز

اگر شما دچار سردرد های سینوسی شده باشید، دوز سالم حاصل از گرمای هدفمند ناشی از آنها می تواند موجب التیام درد شما شود، و همچین لازم نیست در برابر تابش مستقیم نور آن قرار بگیرید.

خطرات احتمالی ناشی از لامپهای حرارتی، برای پوست و چشم شما وجود دارد. به دلیل گرمای شدید ساطع شده ، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند منجر به سوختگی شدید پوست می شود، و همچینی چشمان شما اگر در مدت طولانی در برابر این نور قرار بگیرد دچار آسیب جدی خواهد شد.

درمان سرطان از طریق نور مادون قرمز

نور مادون قرمز به عنوان یک روش درمان سرطان با پتانسیل بالا قابل استفاده است. مطالعات نشان می دهد فعال بودن نانوذرات در هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه مادون قرمز، آنها را برای سلولهای سرطانی اطراف بسیار سمی می کند. یکی از این روشها، استفاده از یک کمپلکس آنتی بادی-فوتوابربر که به سلولهای سرطانی متصل می شود، که به این روش ایمونوتراپی گفته می شود.

ایمونوتراپی با استفاده از نور مادون قرمز

ایمونوتراپی با استفاده از نور مادون قرمز

 

استفاده از این لامپ در عین ناباوری دارای اثرات بسیار مطلوبی است از جمله:

۱- در قدیم از این لامپ به سقف کرسی ها نصب می شده و از خواص فیزیوتراپی این لامپ برای زانو درد استفاده می شده است هم اینک نیز در تمامی مراکز فیزیوتراپی استفاده می گردد.

لامپ مادون قرمز کرسی

لامپ مادون قرمز کرسی

 

۲- استفاده از لامپ مادون قرمز در پرورش پرندگان.

۴- حشرات روی بدن پرندگان از بین می رود.

۵- در پرورش اسب برای گرم نگه داشتن بدن اسب نیز استفاده می شود.

۶- از لامپ مادون قرمز برای تامین گرما، در رستوران ها و مراکز تفریحی که در محیط باز واقع شده اند نیز بسیار استفاده می شود.

۷- اصلی ترین استفاده لامپ مادون قرمز در مرغداری ها و سالن های پرورش مرغ، بلدرچین و سایر طیور می باشد. لامپ مادون قرمز که با نام لامپ IR نیز شناخته می شود برای گرمایش جوجه های تازه متولد شده یا طیور نگهداری شده در قفس استفاده فراوان می شود.

استفاده از لامپ مادون قرمز در مرغداری

استفاده از لامپ مادون قرمز در مرغداری

 

نکته: استفاده از سایر لامپ ها برای گرم کردن جوجه های تازه از تخم بیرون آمده (خارج شده از دستگاه جوجه کشی به علت تابش مستقیم نور کاملا زیان آور است.) لامپ IR مخصوص این کار می باشد و طراحی آن مخصوص تولید گرما می باشد.از طرفی به طور ذاتی طیور نسبت به رنگ و نور قرمز رنگ حساس می باشند و جذب آن می شوند.

لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز ۲۵۰ وات e27 حبابی

نمونه لامپ مادون قرمز (مادر مصنوعی)