زندگی نامه و اختراعات توماس ادیسون
زندگی نامه و اختراعات توماس ادیسون

زندگی نامه توماس ادیسون

توماس آلوا ادیسون (Thoma Alva Edison) در تاریخ ۱۱ فوریه سال ۱۸۴۷ میلادی در میلان اوهایون متولد و در ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ میلادی در سن ۸۴ سالگی به علت بیماری دیابت درگذشت، پس از مرگ توماس ادیسون چراغ های الکتریکی کشور به مدت یک دقیقه خاموش شدند.

توماس ادیسون هفتمین و آخرین فرزند ساموئل اوگدن ادیسون و نانسی متیوز الیوت بود. پدر او که در کودکی به همراه خانواده از نوا اسکوشیا به آمریکا مهاجرت کرده بود در روستایی به نام شوزبری در کانادا که بعدا وینا نام گرفت بزرگ شد. او در جوانی در یک شورش شرکت کرد و پس از شرکت در نبرد، به همراه همسر و فرزندانش از کانادا به میلان در ایالت اوهایو آمریکا فرار کرد.

تحصیلات توماس ادیسون

ادیسون در سال ۱۸۵۹ میلادی و بعد از گذراندن سه ماه از تحصیلات دوره ابتدایی، مدیر مدرسه او که اعتقاد داشت که ادیسون شاگرد کودن و بازیگوشی است، او را از مدرسه اخراج کرد و پس از آن مادرش وظیفه آموزش دادن به او را بر عهده گرفت.

کودکی توماس ادیسون

کودکی توماس ادیسون

 

در این مورد گفته می شود که ادیسون با یک یادداشت از طرف معلم خود به خانه بازگشته و آن را به مادرش داد و از او خواست تا یادداشت را بخواند، مادر در حالی که اشک در چشمان داشت، نامه را برای کودکش اینگونه خواند:

فرزند شما یک نابغه است و این مدرسه برای او کوچک است، آموزش او را خودتان بر عهده گرفته و از این پس در خانه به او آموزش دهید.

سالها بعد از درگذشت مادرش، ادیسون که اکنون تبدیل به بزرگترین مخترع قرن شده بود درحالی که داشت گنجه خانه خاطراتش را مرور میکرد، متوجه برگه ای در میان شکاف دیوار شد، آن را درآورده و خواند. این همان یادداشتی بود که معلم برای مادر ادیسون فرستاده بود و در آن این گونه نوشته شده بود:

کودک شما کودن است از فردا او را به مدرسه راه نمی دهیم. ادیسون بعد از خواندن نامه ساعتها گریست و در خاطراتش نوشت: توماس آلوا ادیسون، کودک کودنی بود که توسط یک مادر قهرمان تبدیل به نابغه قرن شد.

جوانی توماس ادیسون

جوانی توماس ادیسون

 

زمانی که توماس ادیسون یک پسر بچه بود، به دلیل اینکه یک کودک نوپا را از یک قطار نجات داد به او شغل یک تلگرافچی را دادند و به عنوان یک شاگرد در خط‌ آهن بین دیترویت و پورت هوران مشغول به کار شد و یک واگن توشه خالی را تبدیل به آزمایشگاه خود کرد تا در ساعات فراغت در قطار به کارهای مورد علاقه اش بپردازد، در این مدّت به آزمایشهای الکتریکی مخصوصا به تلگراف علاقمند شد. در آن زمان وجود جنگ داخلی باعث توسعه هرچه بیشتر خطوط حمل ونقل و همچنین ارتباطات شده بود. ادیسون نیز از این فرصت استفاده کرده و با آموختن سیستم تلگراف، در سال ۱۸۶۳ میلادی، تبدیل به تکنسین این فناوری جدید ارتباطی شد.

کم شنوایی ادیسون هیچ تاثیری در روند کار و پیشرفت او نداشت و دلیل آن هم این بود که در آن زمان پیام های تلگرافی به صورت نقطه و خط هایی که روی کاغذهای باریک حک می شدند منتقل می شد. این نقطه و خط ها بعد از دریافت به زبان عادی کدگشایی می شدند.

توماس ادیسون مخترع، کارآفرین و تاجر آمریکایی که به عقیده بسیاری بزرگترین مخترع تاریخ آمریکا است و جهان است. از جمله اختراعات بی نظیر او تولید برق، ارتباطات جمعی، ضبط صدا و همچنین تصاویر محرک است. او همچنین اختراع گرامافون، دوربین فیلم برداری و لامپ رشته ای را در کارنامه خود دارد، که این اختراعات تأثیر بسیار زیادی در صنعتی سازی جهان داشته اند.

اختراعات توماس ادیسون

توماس ادیسون از سن ۱۲ سالگی تا پایان عمر با ثبت ۱۰۹۳ پنت، رکورد جهانی بیشترین تعداد پتنت را در اختیار دارد. او همچنین توانست مدال لژیون دونور را از آن خود کند.

اولین اختراع ثبت شده توماس ادیسون

در سن ۲۱ سالگی یک دستگاه برای شمارش اتوماتیک رای بود، که نتوانست آن را بفروشد.

 

دستگاه شمارش اتوماتیک رای

دستگاه شمارش اتوماتیک رای

دستگاه محاسبه ارزش سهام

این اولین اختراع ادیسون بود که موفق به فروش آن به مبلغ ۴۰ هزار دلار شد و باعث موفقیت تجاری بزرگی برای او و مقدمۀ موفقیت های بعدی شد. این دستگاه یک سیستم پیشرفته نمایشگر اطلاعات بورس بود.

تلگراف چاپی در سال ۱۸۶۹

در این سال و با ترک اداره راه آهن سرپرست فنی یک مؤسسه صرافی بزرگ در نیویورک شد. او در آن روزها موفق شد نخستین اختراع موفقش را که نوعی تلگراف چاپی بود، بسازد. دستگاه تلگرافی که قبل از آن استفاده می شد علائم مورس را به صورت صداهای کوتاه و کشیده به گوش اپراتور می رساند، اما تلگراف چاپی ادیسون پیام ها را به صورت خط و نقطه بر روی نوار کاغذی چاپ می کرد.

دستگاه تلگراف چاپی

دستگاه تلگراف چاپی

 

او حق امتیاز این اختراع را در مقابل دریافت مبلغ هنگفتی به مدیر صرافی داد و با پول آن اقدام به راه اندازی یک کارگاه تحقیقاتی در شهر نیوآرک (نیوجرسی، آمریکا) کرد.

او در این کارگاه اختراعاتی کرد که برخی از آنها زندگی مردم آن عصر را دستخوش تغییر کرد،  لامپ الکتریکی، دهنی زغالی تلفن، ماشین چاپ، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، میکروفن، دینام موتور، گرامافون، دیکتافون و لاستیک مصنوعی از جمله این اختراعات مهم هستند.

آزمایشگاه تحقیق و توسعه در سال ۱۸۷۶

ادیسون مدتها در فکر گسترش کارگاهش در نیوآرک بود. و با درامدی که از فروش حق اختراعات خود به دست آورده بود سرانجام آزمایشگاه پژوهشی مجهز در منطقه منلوپارک نیوجرسی تاسیس کرد.

این آزمایشگاه یکی از بزرگ ترین ابتکارهای توماس ادیسون به شمار می رفت. آزمایشگاه منلو پارک نخستین مؤسسه ای بود که هدف از تاسیس آن منحصرا تولید و تکمیل ابداعات علمی بود. و این یک نمونه اولیه از آزمایشگاه های تحقیقاتی بزرگی است که، تمام صنایع مهم از آن پس و به تقلید از او در کنار کارگاه های خود برپا کردند.

با نظارت و سازماندهی توماس ادیسون و بکار گرفتن گروهی کارمندا خلاق، صدها اختراع کوچک و بزرگ در این مؤسسه به ثمر رسید که ادیسون تمامی آنها را به نام خود به ثبت رساند.

اختراع گرامافون در سال ۱۸۷۷

یکی از آرزوهای بشر از زمان قدیم، داشتن وسیله ای بود که بتواند صدا را ضبط کند. قبل ادیسون افراد دیگری گام هایی در این راه برداشته بودند، اما ادیسون نخستین کسی بود که موفق به ساخت این وسیله شد. و این دستگاه می توانست صدا را ضبط کرده و فقط برای دو الی سه بار پخش کند.

این دستگاه که فونوگراف  نامگذاری شده بود، دارای ساختمانی بسیار ساده بود، یک استوانه فلزی با یک دسته گرداننده با سوزنی انتهای آن، به همراه با یک بوق.

با چرخاندن استوانه و صحبت کردن در بوق، و بر اثر ارتعاش سوزن، باعث ایجاد خراش هایی روی ورقه نازک حلبی دور استوانه می شد. سپس جهت شنیدن صدای ضبط شده، سوزن را به ابتدای مسیر برگردانده و دوباره استوانه را به چرخش در می آورند. صدای ضبت شده توسط فونوگراف بسیار بی کیفیت بود و صفحه فلز هم پس از چند بار استفاده خراب می شد.

این وسیله ابتدایی در نظر مردم بسیار شگفت‌انگیز بود و با استقال شدت مواجه شد. و به خاطر آن روزنامه های آن زمان به ادیسون لقب «جادوگر منلوپارک» را دادند و دولت نیز بصورت رسمی او را دعوت کرد تا اختراعش را در برابر مقامات به نمایش بگذارد.

دهنی ذغالی تلفن

ادیسون در سنین نوجوانی در پی یک انفجار کوچک تاحدی شنوایی خود را از دست داد. او در سن ۱۵ سالگی، در واگن تلگراف یک قطار روزنامه چاپ می کرد و به مسافران می فروخت. یک روز فسفری را که جهت انجام یک آزمایش داخل واگن قطار برده بود منفجر شد و باعث شد شغل و بخشی از شنواییش را از دست بدهد.برخی معتقدند که به خاطر همی اتفاق بود که ادیسون سال‌ها بعد تلاش کرد تا کیفیت و قدرت صدای تلفن را بهبود بخشد. او با بکار بردن ذرات ذغال در دهنی تلفن، توانست قدرت و کیفیت دریافت صدا را بهبود بخشد. و به این ترتیب، در هر دو طرف صدای بهتر و واضح تری دریافت می کردند. این کار او باعث شده یک گام به اختراع میکروفون نزدیکتر شود.

اختراع لامپ ادیسون

توماس ادیسون بعد از اختراع گرامافون به سراغ سخت ترین و پیچیده ترین چالش آن زمان یعنی اختراع لامپ رشته ای رفت. که در آن زمان ایده اختراع لامپ الکتریکی مفهوم جدیدی نبود. سالها پیش از ادیسون، چندین مخترع دیگر هم بر روی آن کار کرده بودند و برخی از آنها موفق به ساخت انواع دیگر لامپ برقی شده بودند، اما اولین کسی که نتوانسته بود این ایده را به طور کامل عملیاتی کرده، و در اختیار عموم مردم قرار دهد. او در دسامبر سال ۱۸۷۹ برای اولین بار این اختراع را در آزمایشگاه منلو پارک، بوسیله نیروی الکتریسیته روشن کرد و برای مردم به نمایش گذاشت.

لامپ ادیسون

لامپ ادیسون

 

اختراع تصویر متحرک

ادیسون زمانی که در حال کار بر روی  گرامافون بود، تصمیم گرفت دستگاه دیگری بسازد که بتواند کاری را که گرامافون برای گوش‌ها انجام می‌دهد را برای چشم ها و بصورت بصری انجام دهد. توماس ادیسون برای اولین بار تصویر متحرک را در سال ۱۸۹۱ به نمایش گذاشت و دو سال بعد بعد از آن نیز وارد عرصه فیلم سازی شد. بعد از آن افراد بسیار دیگری به این اختراع ادیسون توجه ویژه نشان داده و آن را به صورت گسترده توسعه و ارتقا بخشیدند، و به همین دلیل است که نمی شود اختراع فیلم را کار ادیسون به تنهایی دانست. در سال ۱۹۱۸ صنعت فیلمسازی بقدریپیشرفت کرد که ادیسون کاملا از آن کنار کشید.

کارخانه و شبکه توزیع برق

توماس ادیسون اولین کسی بود که موفق به تاسیس کارخانه و شبکه توزیع برق برای منازل و اماکن خصوصی شد و توسعه بزرگی به صنعت داد.

دیگر افتخارات

ادیسون علاوه بر اینکه مخترع بزرگی بود از او به عنوان کارآفرین و مدیر قابل هم یاد می شود. او توانست برای اولین بار  تولید انبوه را در کارخانه های خود پیاده سازی کند. همچنین اولین مرکز تحقیقات صنعتی را نیز او تأسیس کرده است. بسیاری از اختراعات ادیسون در آزمایشگاهش در منلوپارک کالیفرنیا انجام شد، و این آزمایشگاه را به یکی از تاریخ سازترین آزمایشگاه های آمریکا بدل کرد. او همچنین آزمایشگاه های دیگری را با همکاری بزرگانی مانند هنری فورد و هاروی فیرستون در دیگر نقاط آمریکا تأسیس کرد. شرکت جنرال الکتریک  یکی از مهمترین تشکیلاتی که توسط توماس ادیسون به وجود آمد و این شکرت تا امروزه نیز در سراسر دنیا معروف و مشهور است.

بی شک بدون قدرت سازماندهی و خصوصاً پشتکار توماس ادیسون دست یافتن به این همه غیر ممکن بود.

 

 

گرامافون توماس ادیسون

 

اولین لامپ توماس ادیسون