ال ای دی سی او بی چیست و چگونه کار میکند؟
ال ای دی سی او بی چیست و چگونه کار میکند؟

ال ای دی سی او بی چیست؟

COB مخفف عبارت Chips on Board (ترجمه فارسی: تراشه ها روی صفحه) است. در این فناوری تعداد زیادی لامپ ریز ال ای دی با توان پایین با فاصله کم و یک اندازه در کنار یکدیگر و روی یه صفحه چیده شده سپس با ژلی از جنس سیلیکا و یا رزین پوشش داده می شود و با روشن شدن به صورت یک صفحه نورانی یک دست دیده می شود.

ویژگی های ال ای دی cob

از جمله ویژگی های این تکنولوژی می توان به عمر طولانی حدود ۵۰ هزار ساعت که از دیگر منابع نوری قدیمی تر است اشاره نمود، همچنین مصرف پایین انرژی و در عین حال تولید نور زیاد باعث شده نظر مصرف کنندگان را به خود جذب کند.

زیادی نور در ال ای دی ها در برخی از کاربردها می تواند ویژگی های منفی این ال ای دی ها نیز به شمار رود به این صورت که نگاه مستقیم به این ال ای دی ها می تواند باعث نور زدگی چشم شود. یکی از راه حل های رفع این مشکل استفاده از پخش کننده های نور می باشد. گرچه این روش به میزان قابل توجهی موجب اصراف و هدر رفتن نور می شود. در لامپ های سی او بی به این دلیل که نور را در مساحت بیشتری پخش می کنند باعث خیرگی کمتر چشم نسبت به دیگر ال ای دی ها می شود.

ال ای دی به گونه ای طراحی شده که می تواند در ابعاد کوچک نوری، بازدهی بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال یک منبع نور کوچک ال ای دی در بهترین حالت می تواند در هر وات و به ازای ۲۰ میلی آمپر جریان تا ۲۴۹ لومن نور تولید کند، این در حالی است که یک منبع نور ال ای دی بزرگ تر قادر به تولید نهایتا تا ۱۶۱ لومن بر وات و به ازای ۳۵۰ میلی آمپر جریان می تواند نور تولید کند. این کاهش بازده نور به علت سایز بزرگ تر و جریان کشی بیشتر حاصل می گردد.

جهت حل این مشکل لامپ های cob از مجموعه ای از لامپ های ال ای دی کوچک روی یک برد ساخته شده اند و این یعنی بازده نور بیشتر نسبت به سایر ال ای دی ها

هدف از طراحی و تولید لامپ های COB ایجاد منابع نوری با بازدهی بالا می باشد، به این صورت که با کاهش جریان مصرفی و گرمای تولید شده، روشنایی حاصل از آن کاملا به صرفه و اقتصادی است.

کاربرد ال ای دی سی او بی

ال ای دی سی او بی به علت ویژگی هایی که گفته شد کاربرد های بسیاری در زمینه های مختلف دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم.

غالباً زمانی که نیاز به پخش نور متمرکز یا نوری با شدت بالا باشد از این ال ای دی ها استفاده می شود. همچنین جهت ایجاد نور موضعی مانند چراغ های ریلی نیز استفاده از ال ای دی cob یکی از بهترین گزینه ها است.

از دیگر کاربرد های ال ای دی سی او بی می توان به انواع چراغ های روشنایی مدرن جهت استفاده در محیط خانگی، صنعتی و تجاری اشاره کرد. به طور مثال امروزه از این ال ای دی ها جهت ساخت انواع چراغ های فروشگاهی، چراغ مطالعه، چراغ هالوژن سقفی، نورپردازی، پروژکتور، لامپ رشد گیاه، چراغ های اتومبیل و… استفاده می شود.