نحوه نصب وال واشر ال ای دی

با پیدایش ال ای دی های RGB  تغییرات بسیار زیادی در صنعت نور پردازی رخ داده است. با استفاده ای سیستم های rgb تغییرات بسیاری در نمای شهری کشورهای مختلف ایجاد شده است.

در این مقاله سعی شده است تا نحوه استفاده، تغذیه، اتصال درایور، تنظیم افکت همچنین نوع استفاده از آنها در انواع وال واشر ال ای دی نمای ساختمان، نورپردازی هتل ها، دکوراتیو و فضاهای داخلی را معرفی کنیم.

 

آر جی بی (RGB) چیست؟

در بحث روشنایی RGB  به معنای (R) قرمز، (G) سبز، (B) آبی می باشد. که با ترکیب این رنگ ها با هم به تمامی ۱۶ میلیون رنگ میتوان دست پیدا کرد.

قرار گرفتن RGB این سه حرف قابلیت انتقال از یک رنگ به رنگ دیگر را بیان میکند، که بسته به رنگ مورد نظر رنگ ها با هم ترکیب میشوند.

 

انواع ال ای دی های RGB:

در مدل های:

سه چیپ ۳ وات، که سه چیپ به صورت یک پکیج هستند وال ای دی های قرمز، سبزو آبی در آن جای دارند. البته با توجه به نزدیک بودن این سه چیپ در کنار و تولید گرمای بالا(۴۰ لومن بر وات) استفاده از آنها در پروژهایی که نیاز به انتقال حرارت بالا دارند پیشنهاد نمیشود.

تک چیپ که هر ال ای دی تک رنگ قرمز، سبز و آبی جداگانه در کنار هم قرار میگیرند و با استفاده از درایورهای مخصوص امکان تغییر میزان انرژی و افکت نوری هر کدام از ال ای دی ها امکان پذیر است، همچنین به خاطر سهولت در دفع انرژی گرمایی هر یک از چیپ ها موجب بازدهی بالاتر و طول عمر بیشتر ال ای دی ها میشود.

در ادامه به نحوه عملکرد درایور جهت کنترل و تولید نور این دو نوع توضیح خواهیم داد.

 

تجهیزات مورد نیاز در پروژه های RGB:

منبع تغذیه (Power Supply)

منبع تغذیه (Power Supply)

با توجه به اینکه ال ای دی ها با ولتاژ مستقیم یا DC کار میکنند منبع تغذیه عمل تولید ولتاژ مستقیم یا DC  برای راه اندازی پروژه انجام میدهد. میزان توان خروجی و جریان مصرفی منبع تغذیه با توجه به توان مصرفی پروژه RGB مشخص میشود.

تمامی پروژها و محصولات ارئه شده در سایت لامپ لامپ به صورت ۱۲ و ۲۴ ولت dc به صورت منبع تغذیه داخلی جهت استفاده در مکان هایی که دسترسی به آنها دشوار است و منبع تغذیه خارجی جهت استفاده در (استخرها، پیاده رو ها و مکان هایی که خطر برق گرفتگی دارند) تولید و عرضه می شوند.

کنترلر ال ای دی (LED Controller)

کنترلر ال ای دی (LED Controller)

وسیله ای که امکان کنترل رنگ، سرعت و میزان روشنایی را فراهم می‌کند، کنترلر ال ای دی نام دارد.

این دستگاه به دو شکل مادون قرمز(IR) با برد ۱ الی ۵ متر و فرکانس رادیویی با برد حدود ۵۰ متر میباشد. این کنترلر با ولتاژ ورودی مستقیم ۱۲ تا ۲۴ ولت تغذیه می گردد و جریان خروجی آن در هر یک از خط های R,G,B بسته به مدل های مختلف آن متفاوت است.

آمپلی فایر (Amplifier)

آمپلی فایر ال ای دی (Amplifier)

در پروژه‌هایی که فاصله تجهیزات نورپردازی کالر چنج از یکدیگر زیاد می باشد، افت ولتاژ وجود دارد. برای جبران این تلافات باید از آمپلی فایر آر جی بی (RGB Amplifier) استفاده کرد که بسته به مدل های مختلف میزان جریان خروجی آن ها در هر لاین زیاد می باشد.

نحوه عملکرد وال واشر های ارائه شده در سایت لامپ لامپ ( lamplamp.ir)

انواع وال واشر در وات های ۳ الی ۳۶ وات به صورت تک رنگ (قرمز، آبی، سبز، انبه، سفید، صورتی) و rgb ارائه می شود.

وال واشر ال ای دی 10 وات رنگی، سفید و rgb سپهر صنعت

منبع تغذیه به صورت داخلی و خارجی می باشد.

در مدل آداپتور داخلی وال واشر به صورت مستقیم به برق ۲۲۰ ولت شهری متصل می شود.

در مدل آداپتور خارجی وال واشر ابتدا به منبع تغذیه ی ۱۲ یا ۲۴ ولت متصل می شود.

 

نحوه اتصال وال واشر ها به یکدیگر:

در هر دو مدل آداپتور خارجی و داخلی وال واشرها در نوع تک رنگ به صورت موازی به هم متصل می شوند.

در مدل RGB در صورت داشتن کنترلر داخلی وال واشر ها به صورت موازی یا جداگانه به برق شهری متصل می شوند و در صورت آداپتور خارجی و کنترلر خارجی ابتدا تمامی وال واشرها به کنترلر متصل شده و سپس به منبع تغذیه وصل می شوند.

 

فروشگاه اینترنتی لامپ لامپ ارائه دهنده انواع وال واشر ال ای دی