تفاوت الکترونیک و الکتریک چیست؟
تفاوت الکترونیک و الکتریک چیست؟

بر خلاف تفکر عامه مردم که الکتریک و الکترونیک را یکی می دانند، معنی الکترونیک مطالعه و استفاده از وسایل الکتریکی ای است که با کنترل جریان الکترون ها یا ذرات باردار الکتریکی کار می کنند. مانند لامپ، ربات، وسایل برقی و … که در واقع مطالعه محض چنین وسائلی یکی از شاخه های فیزیک محسوب می شود، اگرچه که طراحی، مطالعه و ساخت مدارهای الکتریکی از زیر اخه های رشته های مهندسی برق، الکترونیک و کامپیوتر است.

در واقع الکترونیک طیف گسترده ای از الکتریسیته را شامل می شود که در آن با حرکت الکترونها در انواع مدارات نیمه هادی سر و کار دارد . یکی از اختراعاتی که باعث گسترش و دگرگونی این علم شد، IC ها بودند، که با استفاده از آنها سیستمهای مدرن الکترونیکی مانند ربات ها، ماهواره ها، مدارهای کنترل از راه دور و … ساخته شدند.

برخی از قطعات الکترونیک:

مقاومت های الکتریکی، خازن های الکتریکی، تقویت کننده ها ، آنتن ها، ولتمتر، دیود ها، دیود های نوری، سیم ها، منابع تغذیه، فیوز، ترنسفورماتور، میکروفون، بلندگو، آمپرسنج، گالوانومتر، اهم سنج، ایسلوسکپ، انواع لامپ ال ای دی، انواع لامپ کم مصرف و دیگر لامپ ها، هیتر، موتور، سوئیچ ها، ترانزیستور ها،  القاگر و … .

نقش الکترونیک در جهان امروز:

امروزه الکترونیک نقش اساسی در فتح شگفتیهای جهان داشته و همچنین کمک شایانی به تمامی علوم و فنون موجود کرده است. از وسائل ساده خانگی تا پیچیده ترین تکنیک های فضایی همگی از تکنولوژی الکترونیکی بهره می برند و صنعت مدرن بدون الکترونیک و تکنولوژی های وابسته به آن عملا بدون استفاده است .

درواقع الکترونیک یک رشته است که به بررسی عملکرد قطعات الکترونیکی که پیشتر برخی از آنها را نام بردیم می پردازد.