ال ای دی smd چیست؟ انواع سایز چیپ
ال ای دی smd چیست؟ انواع سایز چیپ

ال ای دی smd چیست؟

SMD در واقع مخفف عبارت Surface Mounted Device به معنی دستگاه نصب شده روی سطح است و به تکنولوژی گفته می شود که ساخت آن به روش لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ بر روی بورد انجام می شود. مقدار زیادی از انواع قطعات ال ای دی که در روشنایی و نورپردازی استفاده می شوند برپایه این تکنولوژی ساخته شده اند.

در ال ای دی smd جهت بالا بردن توان و طول عمر ال ای دی ها و همچنین بهبود کیفیت لحیم کاری تولید کنندگان به تولید ال ای دی SMD روی آوردند. در این روش ال ای دی ها دارای دو یا چند پایه جهت لحیم کاری ساخته شده و روی یک پد مخصوص که معمولاً از جنس مس یا آلیاژ های دیگر فلزی با کیفیت قابلیت انتقال حرارت را دارند لحیم می شوند.

در صورتی که این پد از مس نامرغوب یا فلزات بی کیفیت ساخته شوند در انتقال حرارت به مشکل خورده و باعث کاهش طول عمر ال ای دی اس ام دی خواهند شد. (در ال ای دی cob جهت اتصال چیپ از بورد هایی به منظور برقراری اتصالات بهره می برند)

انواع چیپ ال ای دی smd بر اساس سایز

این نوع از ال ای دی بازار با نام های ۲۸۳۵, ۳۵۲۸, ۳۰۲۰, ۳۰۳۰, ۳۵۳۵, ۳۰۱۴, ۴۰۱۴, ۵۰۵۰, ۵۰۶۰, ۵۷۳۰ نامگذاری می شوند که در توان های ۰٫۵ وات تا ۱ وات در بازار موجود هستند. این اعداد بیانگر سایز چیپ ال ای دی است. یک سمت چیپ به قطب مثبت و سمت دیگر آن به قطب منفی متصل است و بین این دو سر سطح تابشی قرار دارد، هرچه این سطح تابشی بزرگتر باشد، چیپ بزرگ تر و به طبع آن نور بیشتری ساطع می کند. البته لازم به ذکر است که میزان نور تولید شده به شرکت سازنده چیپ و کیفیت ساخت آن وابسطه است و به همین دلیل نمیتوان سایز چیپ را به عنوان معیار نوردهی بیشتر در نظر گرفت.

 

برخی از انواع سایز چیپ ال ای دی اس ام دی

برخی از انواع سایز چیپ اس ام دی

انواع لامپ اس ام دی

لامپ های اس ام دی در اشکال مختلف از جمله حبابی، پرژکتوری، نواری و  پنلی ساخته می شود که در زیر برخی از آنها را شرح می دهیم.

لامپ ال ای دی smd حبابی

پر استفاده ترین نوع لامپ SMD شکل حبابی به همان شکل لامپ رشته ای قدیمی است که از پایه سر پیچی و بدنه آلومینیومی یا پلاستیکی و یا سرامیکی و یک روکش حبابی از جنس پلاستیکی مات یا شفاف ساخته شده است.

کاهش انتقال حرارت از لامپ باعث گرم شدن smd و دیگر تجهیزات داخل لامپ گردیده و در نهایت باعثکاهش طول عمر لامپ SMD می شود. به همین دلیل بهترین گزینه برای بدنه لامپ جنس آلومینیوم است و در صورتی که بدنه با جنس دیگر استفاده شود وجود هیت سینک آلومینیومی جهت انقال جرارت الزامی است.

پروژکتور ال ای دی smd

لامپ اس ام دی پرژکتوری یکی دیگر از مواردی است که معمولاً در فضای خارج ساختمان جهت روشنایی محوطه ها و نورپردازی نمای ساختمان ها استفاده می شود و به همین دلیل لازم است در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم باشد که این مقاومت با شاخص IP که مخفف Ingress Protection و یک عدد دو رقمی است سنجیده می شود.

درایور یا مدار یکسو کننده در لامپ اس ام دی

درایور درواقع یک مبدل یکسو کننده تمام موج  AC-DC است که برق ۲۲۰ ولت متناوب شهری را به برق مستقیم در بازه  ولتاژی ۴۰+تا ۴۰– تبدیل میکند و بسته به نوع لامپ و توان ورودی تراشه های  SMD از انواع مختلف آن استفاده می شود و بین جریان برق ۲۲۰ ولت شهری و ال ای دی اس ام دی نصب می شود. در بعضی از انواع ال ای دی smd درایور توسط شرکت سازنده روی برد نصب شده و دیگر نیازی به درایور جداگانه نداشته و بصورت مستقیم به برق ۲۲۰ ولت وصل می شود.

درایور بکی از عوامل مهم در طول عمر لامپ SMD است و در بسیاری از موارد خراب شدن یک لامپ اس ام دی به این قطعه بر می گردد.

معایب لامپ اس ام دی

از مشکلات ال ای دی smd سو سو زدن لامپ است. همچنین اگر یکی از تراشه های SMD بسوزد، هیچ یک از تراشه های دیگر کار نکرده و نور قطع می شود.

ویژگی های لامپ اس ام دی

طراحی تراشه اس ام دی  بر خلاف دیگر ال ای دی های دیپ، شکل گلوله ای و دایره مانند نداشته و بصورت مسطح طراحی شده اند. تراشه های لامپ اس ام دی معمولاً زاویه نوردهی ۱۲۰ درجه دارند که گسترده تر از LED های دیپ است و همچنین این زاویه را می توان بوسیله لنزهای متمرکز کننده نور کنترل کرد. و این امر به این دلیل است که بر روی لامپ های SMD پوشش اپوکسی متمرکز کننده نور وجود ندارد. همچنین تراشه های smd (بسته به نوع دیود های داخلی) ۲، ۴ یا ۶ پایه اتصال دارند.

این نوع ال ای دی بگونه ای طراحی شده که هر دیود دارای یک مدار جداگانه است به این صورت که هر دیود یک آند وکاتد جداگانه دارد. به عنوان مثال مثال در اس ام دی ۵۰۵۰، هر تراشه درای ۳ دیود و به عبارتی شامل سه مدار و در مجموع ۶ پایه اتصال است. این تراشه ها معمولا با ولتاژی بین ۲٫۸ تا ۳٫۲ ولت روشن می شوند البته رایج ترین آنها ۳ ولت است و هر دیود روی تراشه بین ۴ تا ۵ لومن نور تولید می کند.

هر یک از این تراشه ها قابلیت تولید طیف نوری RGB را دارند و می توانند هر کدام از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی را پشتیبانی کند. و به همین دلیل ال ای دی smd درمقایسه با تکنولوژی دیپ از ترکیبات رنگی قدرتمندتری برخوردار هستند.

لامپ اس ام دی در مقابل روشن و خاموش شدن مقاوم است و این امر باعث کاهش طول عمر و خرابی لامپ نمی شود. سرعت روشن شدن و رسیدن به نقطه اوج این لامپ ها ۲۰ میکرو ثانیه است که بسیار کمتر از سایر منابع روشنایی قدیمی است.

لامپ های SMD فاقد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفش که باعث آلودگی محیطی و آسیب های چشمی نمی شوند. همچنین درخشندگی نوردر لامپ های قدیمی با گذشت زمان کم می شود اما درانواع لامپ ال ای دی به خصوص لامپ SMD شدت نور در تمامی طول عمر لامپ ثابت بوده و افت چندانی نمی کند.

 

 

نمونه ای از چراغ قوه ال ای دی اس ام دی با پرتاب نور ۲,۵۰۰ متر